27 yılın ardından gelen ilk yatırım Çin'den yapıldı.

Türkiye, 27 yılın ardından ilk kez doğrudan yabancı otomotiv yatırımı için adım atıyor. Dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden biri olan BYD, Manisa Organize Sanayi Bölgesi'nde 1 milyar dolarlık bir yatırımla bir fabrika kurmayı planlıyor. Bu fabrikada şarj edilebilir hibrit modeli Seal U DM-i’nin üretileceği öngörülüyor. Çinli marka, yatırım için ek gümrük vergisi muafiyeti, şarj edilebilir hibrit modellere ÖTV avantajı ve Manisa’da 4 bin dönümlük arazi gibi 3 önemli teşvikten yararlanacak

27 yılın ardından gelen ilk yatırım Çin'den yapıldı.

Türkiye'nin en büyük ihracatçı sektörü olan otomotiv sektöründe, son ana üretici yatırımı 1997 yılında Japonya merkezli Honda tarafından gerçekleştirilmişti. Ancak, Honda 2021'de Gebze'deki fabrikasını kapatmıştı. Bu süre zarfında birçok üretici yatırım planlarıyla gündeme geldi, ancak hiçbiri gerçeğe dönüşmedi. Çin'in Batı'ya açılma stratejisi kapsamında üretim tesislerini Avrupa'ya taşımak istemesi, yeni yatırımların yolunu açtı. 2023'ten beri süren görüşmelerin ardından, 27 yıl sonra Türkiye'ye yapılacak ilk büyük otomotiv yatırımının dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi BYD tarafından gerçekleştirilmesi bekleniyor. Geçtiğimiz hafta Bloomberg'e konuşan Türk yetkililerin verdiği bilgilere göre, yatırımın tutarı 1 milyar dolar olacak ve fabrikanın Manisa'da kurulması planlanıyor.

ÜÇ KİLİT DESTEK

Fabrika haberlerinin açıklanmasından önce alınan 3 kritik karar, Türkiye'nin Çinli BYD'yi yatırıma çekmek için tüm imkanlarını seferber ettiğini ortaya koyuyor.

EK VERGİ MUAFİYETİ

Bugün (8 Temmuz) itibarıyla yürürlüğe giren düzenlemeye göre, Çin'den ithal edilen tüm yakıt türlerindeki otomobillere yüzde 40 ek gümrük tarifesi uygulanacak. Ancak, yatırım taahhüdünde bulunan Çinli üreticiler resmi olarak yatırım yapacaklarını bildirirlerse teşvik belgesi alarak bu ek gümrük vergisinden muaf olacaklar.

ÖTV DESTEĞİ:

Meclis’e sunulan yasa teklifine göre, karbondioksit emisyonu 25 gramın altında olan ve elektrikli menzili en az 70 km olan şarj edilebilir hibrit (Plug-In Hybrid) araçlara ÖTV indirimi sağlanacak. Motor silindir hacmi 1600 cm3’ü geçmeyen ve ÖTV matrahı 1.350.000 TL’yi aşmayan araçlar için yüzde 30 ÖTV uygulanacak.

MANİSA OSB’DEKİ ARAZİ:

2020 yılında Volkswagen’in yatırım yapması planlanan ve Manisa'nın Yunusemre İlçesi'nde bulunan 3 bin 364 dönümlük arazi, 5 Kasım 2020 tarihinde Manisa Organize Sanayi Bölgesi'ne (OSB) dahil edilerek kamulaştırılmıştı. Bu arazinin, BYD'nin fabrika kurması için tahsis edilmesi bekleniyor.

Seal U DM-i Üretilebilir

BYD’nin Avrupa’ya açılma stratejisi doğrultusunda, elektrikli otomobillerini Macaristan’da, şarj edilebilir hibrit motorlu araçlarını ise Türkiye’de üretmesi planlanıyor. Meclis’e sunulan yeni ÖTV yasa teklifi, 1.5 litre hacminde benzinli motoru, 80 kilometre elektrikli sürüş menzili ve 20.5 g/km CO2 emisyonu olan Seal U DM-i modelinin Türkiye'de üretilebileceğine işaret ediyor.

VARANK: YAKINDA SEVİNDİRİCİ HABERLER VERECEĞİZ

TBMM Sanayi ve Teknoloji Komisyonu Başkanı Mustafa Varank ve beraberindeki heyet, geçen hafta Çin’de teknoloji devleriyle önemli görüşmeler gerçekleştirdi. Varank, bu ziyaretlerin ardından “Türkiye ile Çin arasındaki işbirliği ve yatırım gündemi hızla ilerliyor. Yeni işbirliği fırsatlarını değerlendirmek için Çin’in daveti üzerine verimli bir ziyaret gerçekleştirdik. Doğrudan yatırımlar konusunda her iki ülke için de sevindirici haberleri yakında duyuracağımıza inanıyorum” dedi.

Kaynak: Senem KOÇMAN