Ahmet Kıvanç Kutluca: Sanayi konusunda doyum sınırına gelmiş durumdayız

Kocaeli’nin gelecek vizyonunun ne olması gerektiğine ilişkin değerlendirmelerde bulunan KOÜ Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanı Dr. Öğretim Üyesi Ahmet Kıvanç Kutluca, önemli açıklamalarda bulundu.

Kocaeli Üniversitesi Dr. Öğretim Üyesi Ahmet Kıvanç Kutluca: Sanayi konusunda doyum sınırına gelmiş durumdayız

ÖZEL HABER - MELİH CAN ŞENOL

Akademik Bakış adlı röportaj serimizin konuğu olan Kocaeli Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölüm Başkanı Dr. Öğretim Üyesi Ahmet Kıvanç Kutluca, Kocaeli’nin vizyonunun ne olması gerektiğine ilişkin önemli değerlendirmelerde bulundu. Kutluca, Kocaeli’nin yalnızca sanayiye indirgenmemesi gerektiğini belirterek kültür ve tarım potansiyeline dikkat çekti. Kocaeli’nin yalnızca İzmit Körfezi’nin kıyısından ibaret olmadığını belirten Kutluca, “Kocaeli denince birçok insanın aklında sadece İzmit ve çevresi ya da sadece İzmit Körfez’i canlanıyor. Halbuki bizim Kandıra gibi Karadeniz’e, Kartepe gibi Sapanca Gölüne kıyısı olan ilçelerimiz var. Yani aslında ciddi anlamda büyük bir coğrafyadan bahsediyoruz. Burası sadece Körfez’in kıyısındaki kentlerden oluşan bir yer değil” dedi.

Ahmet Kıvanç Kutluca: Sanayi konusunda doyum sınırına gelmiş durumdayız - Resim : 1

“ESKİDEN GELEN BİRTAKIM KABULLER VAR”

Bölgesel olarak yoğun bir sanayileşmenin yaşandığını vurgulayan Kutluca, “Kocaeli’ye ilişkin ‘sanayi kenti’ şeklinde eskiden gelen birtakım kabuller var. İzmit Körfezi’nin kuzey kesiminde yoğun bir sanayi yapılaşmasına ek olarak ciddi sayıda organize sanayi bölgeleri ve yapılması planlanan OSB’ler var. Üstelik mevcut OSB’lerin bir kısmı artık taşıma kapasitelerinin sonuna gelmişler. Yani bölgesel olarak yoğun bir sanayileşme süreci yaşıyoruz” ifadelerinde bulundu.

“TÜM BU GELİŞMELER İSTANBUL’UN ÇEPERİNDE OLMAKTAN KAYNAKLI”

Bölgenin sanayileşmesinin İstanbul ile ilişkili olduğunu dile getiren Kutluca, “Esasında İstanbul’da sanayinin kent merkezinden dışarı atılmasına (sanayinin desantralizasyonu) yönelik atılan adımlar hem Çorlu’nun hem de Kocaeli’nin bu sanayi yükünü üstlenmesine ve Gebze, Dilovası ve Çayırova gibi Kocaeli ilçelerinin sanayileşmesine sebep oldu. Yani esasında tüm bunlar İstanbul’un çeperinde olmaktan kaynaklandı. İstanbul’da sanayiyi kentin dışına yönlendirelim derken kentin dışı yaklaşımı doğuda Gebze batıda ise Çorlu olarak şekil buldu” şeklinde ifadelerde bulundu.

“KENTİN DOYGUNLUK SINIRI DİYE YAKLAŞIM OLMALI”

Kocaeli’nin sanayi konusunda doyum noktasına ulaştığını belirten Kutluca, “Artık önemli olan soru şu: Yeni OSB’lere ya da yeni sanayi alanlarına ihtiyacımız var mı? Yeni OSB, var olan sanayinin toplanması için yapılacaksa bu iyi. Fakat mevcut sanayi kuruluşları yerinde kalacak ve yeni bir sanayi bölgesi gelecekse bu ciddi bir soru işareti oluşturuyor. Sanayide doygunluk sınırı diye bir yaklaşım olmalı ve bence sanayi konusunda doyum sınıra gelmiş durumdayız” dedi.

“KİRLETİCİ SANAYİNİN ZAMAN İÇERİSİNDE AZALTILMASI GEREKİYOR”

Mevcut kirletici sanayinin zaman içerisinde azaltılarak, sanayinin teknolojik dönüşümünün sağlanması gerektiğini belirten Kutluca, “Bizim kirletici sanayiden uzaklaşıp teknoloji ağırlıklı sanayiye yönelmemiz gerekiyor. Çünkü teknoloji ağırlıklı sanayi demek yetişmiş insan, istihdam, çok az alan ve maksimum verim anlamına geliyor. Bu yüzden kirletici sanayinin zaman içerisinde azaltılması gerekiyor” ifadelerinde bulundu.

SANAYİ VE LOJİSTİK ÜSSÜ

Kocaeli’nin lojistik konusunda eksiği olmayan bir konumda bulunduğunu vurgulayan Kutluca, “Sanayinin teknolojik dönüşümüne ek olarak önemli bir diğer konu da lojistik. Bu konuda Kocaeli’nin çok önemli bir jeopolitik konumu var. Çok kuvvetli raylı sistemler, karayolları, hava alanı ve limanlara sahibiz. Kocaeli ulaşımda eksiği olmayan bir coğrafyada bulunuyor. Bundan dolayı ben günümüzde Kocaeli’nin sadece sanayi üssü değil sanayi ve lojistik üssü diyorum” dedi.

“ÇOK CİDDİ ŞEKİLDE TURİZME ÇEVİRMEMİZ GEREKİYOR”

Turizmin Kocaeli için olmazsa olmaz bir konu olduğunu dile getiren Kutluca, “Kocaeli sanayi ve lojistikten ibaret değil. Deniz- doğa- kar turizm alanlarının yanı sıra 9 tane tabiat parkı olan bir ilden bahsediyoruz. Bu da 12 ay turizm anlamına geliyor. Yaz turizmi için hem Karadeniz kıyısında hem İzmit Körfezi’nde mavi bayraklı koylarımız var. Kış turizmi için Kartepe var. İl genelinde çok sayıda doğa yürüyüş parkur rotalarına sahip alanlarımız var. Bir de tüm bunların yanında Nikomedia ve Astakoz antik kentleri başta olmak üzere önemli sayıda arkeolojik varlığa sahibiz. Bizim bunları çok ciddi şekilde turizme çevirmemiz gerekiyor. Bu olmazsa olmaz bir konu” şeklinde ifadelerde bulundu.

“KANDIRA BÖLGESİ MÜTHİŞ BİR TARIM ALANI”

Tarım alanlarının verimli kullanılamadığını belirten Kutluca, “Birçok ilde hizmetler sektörü başı çekip sanayi ikinci plandayken tarım yüzde 5-10 aralığında bir rakama sahip. Kocaeli’de ise başı sanayi çekiyor hizmetler sektörü ikinci sırada. Tarım ise yüzde 2 seviyesinde. Esasında Kandıra bölgesi müthiş bir tarım alanı. Demek ki biz var olan tarım alanımızı verimli kullanamıyoruz. Ekonomik katma değeri yüksek bir tarıma dönmek gerekiyor. Sanayi ve lojistik, doğal ve kültürel değerler üzerinden turizm ve tarım. Bu üç konunun Kocaeli’de çok önemli olduğunu düşünüyorum” dedi.

Kocaeli Vizyon 2053 Ahmet Kıvanç Kutluca Kocaeli Üniversitesi
SON DAKİKA HABERLERİ