KOÜ’lü profesörden elektrikli araç alacaklara uyarı!

Kocaeli Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi'nden Prof. Dr. Fazıl Özen elektrikli araçlara dair açıklamalarda bulundu. Özen yaptığı açıklamada elektrikli araçların "Kullan at oyuncak" olduğunu söyledi.

Kocaeli Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi'nde Prof. Dr. olan Fazıl Özen, hidrojen yakıtlı araçlar hakkında çarpıcı açıklamalarda bulundu. Elektrikli araçlara "Kullan at oyuncak" diyen Özen, bunun sebeplerini de sıraladı.

Hidrojen yakıtlı araçların piyasa çıkışı ve elektrikli otomobiller üzerine dikkat çeken açıklamalarda bulunan Prof. Dr. Fazıl Özen, "Görünen en önemli sorun menzil; çok pahalı birkaç model, tek şarjla 1100-1200 km mesafe gitmeyi vaat ediyor. Diğer markalarda ise menzil zaten 500 km’yi zor buluyor. Hızlı şarj istasyonları süreyi kısaltıyor fakat bunun da maliyeti arttırdığını görüyoruz. İkinci sorun, sürati arttırdıkça menzilin düşmesi. Uzun yolda karşılaştığım araçların çoğu bu yüzden 90-100 km hızı geçmemeyi tercih ediyor. Üçüncü sorun, kışın soğuk havalarda ve yazın klima açınca batarya kullanım süresinin hızla azalması. Dördüncü sorun, elektrik günümüzde büyük oranda fosil yakıtlardan elde ediliyor. Yani elektrikli araçlar sanıldığı kadar doğa dostu değil. Beşinci sorun batarya ömrünün, kullanıma göre 5-10 sene içinde giderek azalması ve sonunda tehlikeli bir çöp haline gelmesi. Ayrıca batarya üretimi sırasında kullanılan enerji ve kimyasallar da doğa dostu değil. Altıncı sorun, elektrikli araçların diğerlerine göre pahalı olması" dedi.

ELEKTRİKLİ ARAÇLARIN SORUNU NE?

Yeşil enerji üzerine konuşarak, elektrikli araçlar ile ilgili sorunlara değinen Fazıl Özen; "Karbon salınımını ortadan kaldıran yeşil enerji, yani hidrojen Yeryüzünün dörtte üçü sularla kaplı ve suyu hidrolize ederek hidrojen ve oksijene ayırmak ama bu işlemi de yine güneş ve rüzgar gibi temiz enerji kullanarak yapmak yüzde 100 çevreci bir yaklaşım. Su, hidroliz sonucu doğada geri dönüşüme katıldığından kaybolması gibi bir olumsuzluk yok. Hidrojen yakıtlı araçlar hem yeşil enerji kullanacak ve hem de birkaç yüz kilometrede bir şarj etme problemini ortadan kaldıran bir çözüm sunacak. Çok yakın gelecekte hidrojen yakıtlı araçları piyasada görürüz. Elektrikli arabalar sansasyonel biçimde büyük bir heves yaratarak piyasaya çıktı. Ancak tahminim o ki, pahalı bir 'kullan at oyuncaktan' öteye geçemeyecek" dedi.

NEDENLERİNİ AÇIKLADI

Özen açıklamasında nedenleri de sıralarken; "Bunun aşağıda sıralayacağım bazı nedenleri var: Görünen en önemli sorun menzil; çok pahalı birkaç model, tek şarjla 1100-1200 km mesafe gitmeyi vaat ediyor. Diğer markalarda ise menzil zaten 500 km’yi zor buluyor. Hızlı şarj istasyonları süreyi kısaltıyor fakat bunun da maliyeti arttırdığını görüyoruz. İkinci sorun, sürati arttırdıkça menzilin düşmesi. Uzun yolda karşılaştığım araçların çoğu bu yüzden 90-100 km hızı geçmemeyi tercih ediyor. Üçüncü sorun, kışın soğuk havalarda ve yazın klima açınca batarya kullanım süresinin hızla azalması. Dördüncü sorun, elektrik günümüzde büyük oranda fosil yakıtlardan elde ediliyor. Yani elektrikli araçlar sanıldığı kadar doğa dostu değil. Beşinci sorun batarya ömrünün, kullanıma göre 5-10 sene içinde giderek azalması ve sonunda tehlikeli bir çöp haline gelmesi. Ayrıca batarya üretimi sırasında kullanılan enerji ve kimyasallar da doğa dostu değil. Altıncı sorun, elektrikli araçların diğerlerine göre pahalı olması" sözlerine yer verdi.

YEŞİL ENERJİ ALTERNATİFİ ÇÖZÜM ÖNERİSİ

Kocaeli Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Prof. Dr. Fazıl Özen; "Karbon salınımını ortadan kaldıran yeşil enerji, yani hidrojen. Yeryüzünün dörtte üçü sularla kaplı ve suyu hidrolize ederek hidrojen ve oksijene ayırmak ama bu işlemi de yine güneş ve rüzgar gibi temiz enerji kullanarak yapmak yüzde yüz de çevreci bir yaklaşım. Su, hidroliz sonucu doğada geri dönüşüme katıldığından kaybolması gibi bir olumsuzluk yok. Hidrojen yakıtlı araçlar hem yeşil enerji kullanacak ve hem de birkaç yüz km’de bir şarj etme problemini ortadan kaldıran bir çözüm sunacak" ifadelerini kullandı.

SON DAKİKA HABERLERİ
Sonraki Haber