İkinci el otomobilde satışlar neden durdu? Fiyatlar düşer mi? İlan çok alan yok...
Sıfır araçlar satışlarında ithal elektrikli araçların piyasaya girmesiyle geçen yıl oluşan canlılık ilk çeyrekte düşüşe geçti. Sıfır araçlar nedeniyle düşüşe geçen ikinci el piyasasında da kan kaybı devam ediyor.
Mersin’de ikinci el otomobil piyasasının durumu ve 2024 yılı beklentilerine ilişkin değerlendirmede bulunan Mersin Yetkili Otomotiv Satıcıları Derneği (MODER) Yönetim Kurulu Başkanı ve Derya Grup Yönetim Kurulu Üyesi Baki Kış, 2023 yılında yaşanan durgunluk sonrası Mersin ve Türkiye'deki ikinci el otomobil piyasasında, önceki yıllara göre satış adetlerinde ve fiyatlarda artış beklediklerini kaydetti.
BİR DEĞERLENDİRME DE SAMSUN'DAN
Samsun İkinci El Otomobilciler Dernek Başkanı İbrahim Kınık, ikinci el otomobil fiyatlarının yüzde 25 oranda düşmesine rağmen 2023 yılının son çeyreğinden beri ticaretlerinin durma noktasına geldiğini söyledi. Kınık, piyasasının oturması için yüzde 15'lik bir düşüşün daha olması gerektiğini ifade etti.
"FİYATLARIN DAHA DA DÜŞMESİ GEREKİYOR"
İkinci el otomobil fiyatlarının daha da düşmesi gerektiğinin altını çizen Başkan Kınık, “2023 yılının son çeyreğinden bu zamana kadar ikinci el otomobil satışları tamamen durmuş vaziyette, bu durgunluk halen devam ediyor. Görüntü icabıyla 2024 yılının geri kalanında da satışlarda hareketlilik beklemiyoruz. Çünkü kredi faiz oranları yüksek olduğundan dolayı araba alım-satımı pek olmuyor. Araba piyasasında çok suni bir yükseliş olmuştu. O yükselişin peşine böyle bir durgunluk bekliyorduk. İkinci el otomobil fiyatlarında ortalama yüzde 25'lik bir düşüş oldu. Araç sahipleri direniyor ama fiyatların daha da düşmesi gerekiyor. Düşüşün yüzde 40'a kadar sürmesini bekliyor. Böyle olursa 2. el otomobil piyasası da oturur. Kâr oranları normale gelecek. Eskiden her gün 10 bin TL fiyatı artan otomobiller görüyorduk, artık böyle bir şey söz konusu değil” dedi.
"2024 YILINDA HAREKETLİLİK BEKLEMİYORUZ"
Bu yıl da satışlarda bir hareket beklemediklerini ifade eden Kınık, “1 milyon TL'lik ikinci el otomobiller 750 bin TL'ye düştü. Bu araçlar satılmadıkça fiyatlar daha da aşağıya düşecek. 2024'te bir hareketlilik olacağını sanmıyorum. Bir dönem sıfır araç yok deniyordu. Şimdi her bayide çok sayıda sıfır otomobil var. Tek tük de olsa satılan ikinci el otomobiller, genelde 500-700 bin TL civarındaki arabalar oluyor. Bunlar da çok hızlı satılmıyorlar. İhtiyacı olanlar alıyor. İnsanlar araba alımında bekleme sürecine girdiler ve piyasayı takip ediyor” diye konuştu.
MASFED BAŞKANI ERKOÇ'TAN AÇIKLAMA...
Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu (MASFED) Genel Başkanı Aydın Erkoç, TÜİK verilerinden yansıyan rakamları değerlendirirken, “Sıfır araç satışlarındaki artış, mart ayında belirgin biçimde hız kesti” ifadelerinde bulundu. Piyasadaki son verileri açıklayan Erkoç, “Yeni trafiğe çıkan toplam taşıt sayısı yüzde 18,2 artışla 226 bin 617 adet olarak gerçekleşti. Yıllık artış son yılların en düşük düzeyine indi. Trafiğe kayıtlar bu yıl ocak ayında geçen yılın aynı ayına göre otomobilde yüzde 39,2, toplamda yüzde 33,3, şubat ayında ise otomobilde yüzde 63,8, toplam devirler yüzde 77,6 artmıştı. Sıfır araç piyasasında canlılık ilk çeyrekte geçen yılın aynı dönemine göre sönük kaldı” dedi.
KREDİ FAİZİ
Sektörü olumsuz etkileyen bir başka faktörün de kredi faizleri olduğunu belirten Erkoç, uyarılarını sıralarken, şöyle konuştu: “Dört yıl vade ile 200 bin TL taşıt kredisi çeken bir alıcının, dönem sonunda bankaya geri ödeyeceği toplam tutar 506-795 bin TL arasında değişiyor” diye belirtti. Bankalar, özellikle ikinci el taşıt alımlarını daha az kredilendiriyor. “Aylık bazda kullandırılan taşıt kredisi miktarının iyice düşmesi ve eski kullanımlara ait aylık geri ödemelerin de altına inmesi sonucu, taşıt kredisi hacmi bu yılın başından bu yana geriliyor. Bankacılık sektörünün kullandırdığı toplam taşıt kredilerinin Aralık 2023 sonunda 95,5 milyar lira olan toplam bakiyesinin, 9 Nisan itibarıyla 91,6 milyar liraya kadar indiği dikkati çekiyor” açıklamalarında bulundu.