Leylet-ül Mi’rac

Seyyid-i Kâinat’ın o külli seyerânı,

Oldu bütün cihan’ın nûr’u müjde-resânı..

Hikmeti hakikati mâden-i esrar Mi’rac

Bizlere Rabbimizin en muhteşem ihsânı..

Döndü nurâni gece yol ‘Mescid-i Aksa’ya

Erdi Zât-ı Ahmedi ‘Mecma-ı Enbiya’ya..

Serdâr-ı Ekrem olup o mübarek meclise

Vardı yolculuğunda ‘Sidret-ül Münteha’ya..

Mebde-i Mi’rac olan ‘Mescid-i Haremeyn’e

Bir hayt-ı nurani var bu muhteşem seyrane..

Bu küllî urûc ile erdi Resul-i Ekrem

‘Sidret-ül Münteha’dan tâ ki ‘Kab-ı Kavseyn’e..

Kudretle fetholundu zulmetleri alemin

Değiştiği geceydi; kâinatın renginin..

Yerde gökte mührü var nûr’un yedi levninin,

Göründü kapıları ‘Dâr-ı Ebediyye’nin..

Bizlere lûtf ederek sünnetiyle minhâcı

Orda Fahr-i Kâinat taktı nurefşan tâcı..

Bütün ‘Emrâz-ı Kalb’in bu geceydi ilâcı

Cümle tâzim edelim şu ‘leylet-ül Mi’rac’ı…..

BÜYÜK AYASOFYA CAMİİ, ŞUBAT 2023, Hikmet ERBIYIK

Lügatçe: Seyyid-i Kâinat: Peygamber Efendimiz’in mübarek isimlerinden biri, Kâinat’ın Efendisi, Kâinat’ın Lideri

Külli: Geniş kapsamlı Seyerân: Seyahat, gezinme

Müjde-resân: müjde veren, kutluluyan Mâden-i esrar: Sır’ların madeni

İhsan: Bağış, ikram İhsân-ı İlahi: Rabbimizin kullarına ikramı, bağışı

Mescid-i Aksa: Kudüs’te bulunan bütün vahdâni dinlerce kutsal addedilen mescid.

Zât-ı Ahmedi: Peygamber Efendimiz’in mübarek şahsiyeti, Zât-ı Şerif’i

‘Mecmâ-ı Enbiya’: İslam inancına göre Mi’rac hadisesi vuku bulduğu gece Mescid-i Aksa’da peygamberlerin bir araya geldiği meclis, peygamberler toplantısı.

Serdâr-ı Ekrem: Hz Peygamber Efendimiz, Bütün peygamberlerin reisi lideri. (Not: Osmanlı tarihinde sefere çıkan ordunun başındaki kumandana verilen unvan. Osmanlı tarihinde genellikle bu unvan padişah sefere çıkmadığında onu temsil eden sadrazam veya vezir’e verilirdi.)

‘Sidret-ül Münteha’: Sidretül-müntehâ' şeklinde Kur'ân-ı Kerim'de Necm suresinin 14. âyetinde geçmektedir. Ayrıca Peygamberimiz Hz. Muhammed'in Mirac'ını anlatan ve bir çok sahabeden rivayet edilen Hadis-i şerifte de geçmektedir. Hem Kur'ân'ın Necm suresinde, hem de Hz. Peygamberin Mirac'ını bütün ayrıntılarıyla anlatan hadis-i şerifte geçen Sidretül-Müntehâ', "Cennetin uçlarındandır, üzerinde Sündüs ve İstebrekın Cennetlerinin etekleri vardır", diye açıklanmış, Keşşâf'ta da Sidretül-Müntehâ' Cennetin nihayetinde ve sonundadır, diye geçmektedir. Ayrıca Sidretül-Müntehâ', "Allahu Teâlâ'nın zât âlemi demektir ki, buraya ne meleklerin büyükleri, ne de Peygamberlerin büyükleri dâhil olabilir. Nitekim hadis-i şerifte de Hz. Peygambere refakat eden Cebrâil aleyhisselâm da Peygamberimizi buraya kadar götürmüş, buradan ileriye geçmeye izinli olmadığını ifade ederek, bundan sonra Cenâb-ı Hakk'ın daveti sebebiyle Hz. Peygamberin yalnızca gideceğini bildirmiştir. İşte bu yüzden bu terkib "son sınır, son hudud veya sınırın sonu" diye anlaşılmıştır.

Mebde-i Mi’rac: Mi’rac’ın başlangıcı Mescid-i Haremeyn: Mekke-i Mükerreme’deki Kabe-i Muazzam’a ve Medine-i Münevvere’deki Mescid-i Nebevi’nin her ikisine birden verilen isim. Mi’rac hadisesinde Mi’rac’ın başlangıcı olarak ‘Kabe-i Muazzama’ kabul edilmiştir.

Hayt-ı nurani: Nurani bir ip, ışık iziyle oluşan ip Seyran: Seyahat, Efendimiz Hz Muhammed’in Mi’rac gecesi yaptığı kutsal sırlarla dolu en muhteşem seyahat.

Urûc: Yükselme, yukarılara çıkma, en yukarıya çıkma

‘Kâb-ı Kavseyn’: Kab-ı kavseyn, miraç mucizesinin en son ve en ileri safhasında, Peygamber Efendimiz (asm.)'in rüyete (Cenab-ı Hakk ile görüşmeye) mazhar olduğu, manevî makamın ismidir.

Feth olundu: Açıldı, ışığa ve hakikate kavuştu

Zulmetler: Karanlıklar, karanlık geceler, hakikatleri perdeleyen gölgeler..

Levn:Renk, Yedi levn: Yedi renk, ışık tayfında bulunan temel yedi renk

‘Dâr-ı Ebediyye’: Ebedi-sonsuz alemler, Ahiret Alemi, Bu dünya hayatı bittikten sonra varılacak sonsuz hayat alemi, Cennet ve Cehennem’i de içine alan ebedi alem.

Minhâc: Peygamber efendimizin hayatında Rabb’imizin iradesi ve ihsanı ile bütün insanlığa örnek teşkil eden işlediği ameller (Sünnet-i Nebevi) ile bizlere rehberlik kılavuzluk edecek İslami kurallar, İslami metotlar , takip edilmesi gereken yollar…

Fahr-i Kâinat : Peygamber Efendimiz’e verilen kudsi ünvanlardan biri. Bütün Kâinat’ın övündüğü en kıymetli insan en kıymetli resul. Dünyaya gelmesiyle bütün mevcudat’ın sevindiği iftihar ettiği kutlu Peygamber.

Nurefşan tâc : İlâhi nur’larla parıldayan ışıldayan en muhteşem peygamberlik tâc’ı

Emrâz: Hastalıklar, marazlar, belalar ‘Emrâz-ı Kalb’: Kalbi hastalıklar, kalbe gelen dertler.

Tâzim : Hürmet, saygı, ihtiram…LEYLET-ÜL Mİ’RAC

Seyyid-i Kâinat’ın o külli seyerânı,

Oldu bütün cihan’ın nûr’u müjde-resânı..

Hikmeti hakikati mâden-i esrar Mi’rac

Bizlere Rabbimizin en muhteşem ihsânı..

Döndü nurâni gece yol ‘Mescid-i Aksa’ya

Erdi Zât-ı Ahmedi ‘Mecma-ı Enbiya’ya..

Serdâr-ı Ekrem olup o mübarek meclise

Vardı yolculuğunda ‘Sidret-ül Münteha’ya..

Mebde-i Mi’rac olan ‘Mescid-i Haremeyn’e

Bir hayt-ı nurani var bu muhteşem seyrane..

Bu küllî urûc ile erdi Resul-i Ekrem

‘Sidret-ül Münteha’dan tâ ki ‘Kab-ı Kavseyn’e..

Kudretle fetholundu zulmetleri alemin

Değiştiği geceydi; kâinatın renginin..

Yerde gökte mührü var nûr’un yedi levninin,

Göründü kapıları ‘Dâr-ı Ebediyye’nin..

Bizlere lûtf ederek sünnetiyle minhâcı

Orda Fahr-i Kâinat taktı nurefşan tâcı..

Bütün ‘Emrâz-ı Kalb’in bu geceydi ilâcı

Cümle tâzim edelim şu ‘leylet-ül Mi’rac’ı…..

BÜYÜK AYASOFYA CAMİİ, ŞUBAT 2023, Hikmet ERBIYIK

Lügatçe: Seyyid-i Kâinat: Peygamber Efendimiz’in mübarek isimlerinden biri, Kâinat’ın Efendisi, Kâinat’ın Lideri

Külli: Geniş kapsamlı Seyerân: Seyahat, gezinme

Müjde-resân: müjde veren, kutluluyan Mâden-i esrar: Sır’ların madeni

İhsan: Bağış, ikram İhsân-ı İlahi: Rabbimizin kullarına ikramı, bağışı

Mescid-i Aksa: Kudüs’te bulunan bütün vahdâni dinlerce kutsal addedilen mescid.

Zât-ı Ahmedi: Peygamber Efendimiz’in mübarek şahsiyeti, Zât-ı Şerif’i

‘Mecmâ-ı Enbiya’: İslam inancına göre Mi’rac hadisesi vuku bulduğu gece Mescid-i Aksa’da peygamberlerin bir araya geldiği meclis, peygamberler toplantısı.

Serdâr-ı Ekrem: Hz Peygamber Efendimiz, Bütün peygamberlerin reisi lideri. (Not: Osmanlı tarihinde sefere çıkan ordunun başındaki kumandana verilen unvan. Osmanlı tarihinde genellikle bu unvan padişah sefere çıkmadığında onu temsil eden sadrazam veya vezir’e verilirdi.)

‘Sidret-ül Münteha’: Sidretül-müntehâ' şeklinde Kur'ân-ı Kerim'de Necm suresinin 14. âyetinde geçmektedir. Ayrıca Peygamberimiz Hz. Muhammed'in Mirac'ını anlatan ve bir çok sahabeden rivayet edilen Hadis-i şerifte de geçmektedir. Hem Kur'ân'ın Necm suresinde, hem de Hz. Peygamberin Mirac'ını bütün ayrıntılarıyla anlatan hadis-i şerifte geçen Sidretül-Müntehâ', "Cennetin uçlarındandır, üzerinde Sündüs ve İstebrekın Cennetlerinin etekleri vardır", diye açıklanmış, Keşşâf'ta da Sidretül-Müntehâ' Cennetin nihayetinde ve sonundadır, diye geçmektedir. Ayrıca Sidretül-Müntehâ', "Allahu Teâlâ'nın zât âlemi demektir ki, buraya ne meleklerin büyükleri, ne de Peygamberlerin büyükleri dâhil olabilir. Nitekim hadis-i şerifte de Hz. Peygambere refakat eden Cebrâil aleyhisselâm da Peygamberimizi buraya kadar götürmüş, buradan ileriye geçmeye izinli olmadığını ifade ederek, bundan sonra Cenâb-ı Hakk'ın daveti sebebiyle Hz. Peygamberin yalnızca gideceğini bildirmiştir. İşte bu yüzden bu terkib "son sınır, son hudud veya sınırın sonu" diye anlaşılmıştır.

Mebde-i Mi’rac: Mi’rac’ın başlangıcı Mescid-i Haremeyn: Mekke-i Mükerreme’deki Kabe-i Muazzam’a ve Medine-i Münevvere’deki Mescid-i Nebevi’nin her ikisine birden verilen isim. Mi’rac hadisesinde Mi’rac’ın başlangıcı olarak ‘Kabe-i Muazzama’ kabul edilmiştir.

Hayt-ı nurani: Nurani bir ip, ışık iziyle oluşan ip Seyran: Seyahat, Efendimiz Hz Muhammed’in Mi’rac gecesi yaptığı kutsal sırlarla dolu en muhteşem seyahat.

Urûc: Yükselme, yukarılara çıkma, en yukarıya çıkma

‘Kâb-ı Kavseyn’: Kab-ı kavseyn, miraç mucizesinin en son ve en ileri safhasında, Peygamber Efendimiz (asm.)'in rüyete (Cenab-ı Hakk ile görüşmeye) mazhar olduğu, manevî makamın ismidir.

Feth olundu: Açıldı, ışığa ve hakikate kavuştu

Zulmetler: Karanlıklar, karanlık geceler, hakikatleri perdeleyen gölgeler..

Levn:Renk, Yedi levn: Yedi renk, ışık tayfında bulunan temel yedi renk

‘Dâr-ı Ebediyye’: Ebedi-sonsuz alemler, Ahiret Alemi, Bu dünya hayatı bittikten sonra varılacak sonsuz hayat alemi, Cennet ve Cehennem’i de içine alan ebedi alem.

Minhâc: Peygamber efendimizin hayatında Rabb’imizin iradesi ve ihsanı ile bütün insanlığa örnek teşkil eden işlediği ameller (Sünnet-i Nebevi) ile bizlere rehberlik kılavuzluk edecek İslami kurallar, İslami metotlar , takip edilmesi gereken yollar…

Fahr-i Kâinat : Peygamber Efendimiz’e verilen kudsi ünvanlardan biri. Bütün Kâinat’ın övündüğü en kıymetli insan en kıymetli resul. Dünyaya gelmesiyle bütün mevcudat’ın sevindiği iftihar ettiği kutlu Peygamber.

Nurefşan tâc : İlâhi nur’larla parıldayan ışıldayan en muhteşem peygamberlik tâc’ı

Emrâz: Hastalıklar, marazlar, belalar ‘Emrâz-ı Kalb’: Kalbi hastalıklar, kalbe gelen dertler.

Tâzim : Hürmet, saygı, ihtiram…

SON DAKİKA HABERLERİ

Dr. Hikmet Erbıyık Diğer Yazıları