Başka bir kent oluruz
Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Büyükakın, pazar günü Kocaeli Kongre Merkezinde seçim beyannamesini açıkladı.
Programın başında Büyükakın’ın seçim şarkısı beğeniye sunuldu. Güzel bir çalışma olmuş. 2019 yılında sanıyorum böyle bir çalışma yapılmamıştı.
Büyükakın’ın yaptığı vurgu, “Beyannamemiz taktik değil, stratejik bir yaklaşım” şeklindeydi.
Öncelikle şunu söylemeliyim, seçim beyannamesini çok gerçekçi buldum. En önemsediğim konu başlığı ise kuşkusuz ulaşımla ilgili projeler. Birazdan da detaylandıracağım.
Büyükakın da kürsüde şunun altını çizdi, projeler kentte 5 yıldır yapılan şuralar, çalıştaylar ve anketler neticesinde oluşturulmuş. Sanıyorum ki benim de dinlerken beyannameyi ‘gerçekçi’ bulmamın sebebi de bu yaklaşım olsa gerek.
Büyükakın beyannamesini dörde bölmüş. Deprem ve dirençli şehirler, ulaşım, çevre sorunları ve duyarlılık ile sosyal destekler ana hatlarında beyannameyi açıkladı.
Kentin kangren olmuş sorunları üzerine bir çözümler dizisi hazırlanmış.
Kocaeli’nin günden güne kentin trafik yükü artıyor. Çok da hızlı artıyor. Bir önlem alınmazsa berbat bir şehir olma yolunca emin adımlarla ilerliyor olacaktık.
Ki Büyükşehir Belediyesi bunun tespitini yapmış.
5 yılda bu projelerin ne kadarı gerçekleşir bilmiyorum. Ancak beyannamenin ulaşımla ilgili kısımları, kentin en önemli sorunları.
Dilovası-Körfez arasındaki Kocaeli Lojistik Köyü, özellikle bölgedeki ağır tonajlı araç trafiğine bir neşter vurabilecek cinsten bir proje.
Beş yıl önceki seçim beyannamesinde de vardı. Tahir Büyükakın, Körfez’den Kartepe’ye metro hattını anlatmıştı. Fakat bu proje hayata geçirilemedi.
Bu kez Büyükakın geçmişte verdiği sözün de farkında olarak, “Artık bu iş projelendirildi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile birlikte yapacağız” dedi.
İnşallah hayata geçer. Metro projesi hayata geçerse kentin değeri artar.
Güney Marmara Otoyolu, yıllardır konuşuluyor. Büyükakın’ın beyannamesinde bu proje, “İzmit - Yalova Otoyolu” olarak yer aldı.
Karamürsel, Gölcük, Başiskele, Kartepe ve İzmit’i kapsıyor. 50 kilometresi Kocaeli içinde, toplam 65 kilometrelik bir iş. 45 köprü, 6 tünel ve 13 viyadük proje içerisinde yer alıyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı yine projenin paydaşı. 5 yıla yetişmesi noktasında çok ümidim yok. Ancak inşallah diyorum.
İzmit D-100 Geçiş Projesi de çok önemli. Aslında Büyükşehir Belediyesinin bu projeyi bundan 3-4 yıl önce hazırladığını biliyorum. 13 kilometre, 3 köprü ve 10 kavşak barındıracak. İzmit Akçakoca Bey Köprüsü ile SEKA Tüneli arasında. Bugünkü şartlarda yollar projedeki gibi olsa, o kent merkezindeki D-100 üzerindeki tıkanmaları asla yaşamayız.
Sabah saatlerinde Başiskele’den İzmit’e gitmek istiyorsanız, Yeniköy Köprüsünden Sahil Yoluna dönüşe kadar 3 saati bulan bir trafik söz konusu. İş çıkış saatlerinde İzmit’ten Gölcük istikametine gidecekseniz yandınız demektir. Yolun halini biliyorsunuz. Bu 5 yıllık dönem içerisinde 17 kilometrelik yol, 6 köprü, 1 menfez, 5 yaya üstgeçiti, zemin iyileştirmesi ve yol genişletmesini kapsayan proje de vaatlere eklenmiş.
Tamamı Büyükşehir Belediyesi kaynaklarıyla yapılacak ve 2 Milyar TL’yi bulacak bir projeden bahsediyoruz.
Yine Bakanlık tarafından desteklenecek Gölcük Kent Geçiş projesi de beyannamede yer alıyor. Gölcük’ün tıkanan trafiğinin tek çözümü olacak proje.
Çok uzadı başlık başlık sayayım, Derince Millet Bahçesi ile Seka Tünel Arasındaki D-100 Revizyonu, Körfez Limanlar Kavşağı, Gebze-Darıca Sahil Yolu projesi, Çayırova Otoyol Bağlantı Projesi, Kuzey Marmara TEM-Gebze Bağlantı Yolu, Körfez İlimtepe Bağlantı Yolu, Sepetçi Sekbanlı İzmit Merkez yeni ulaşım aksı, Çayırova Gebze Gişeleri Kavşak ve Bağlantı Yolları, Darıca ve Gebze Sanayi Caddesi Bağlantı Yolu projeleri hakikaten çok önemli.
Beş yıla sığar mı?
Birçok projenin altında da Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının dahil olduğu yazıyor.
Bu nedenle yetişmeyen projeler olursa, vatandaş bunun hesabını sorar, unutmaz.
Seçimi Büyükakın kazanır ve 5 yıl içerisinde biz bu projelerin yapıldığını görürsek, hakikaten kendimizi başka bir şehirde yaşıyor gibi hissedebiliriz.
Bana kalırsa beyannamenin en önemli kısmı ulaşım projeleriydi.
Hep birlikte takipçisi olacağız.
KENTSEL YENİLENME
Büyükakın, ilk sıraya koyduğu deprem ve dirençli şehirler konu başlığını en sonda anlatmayı tercih etti.
Büyükakın özellikle şu dipnotu verdi, KBB 1999 öncesi yapılan 160 bin konutun tamamının, 2007 öncesi yapılan 250 bin konuttan 200 bininin taramasının tamamlanmış.
Burada Büyükakın’ın üzerinde durduğu yöntem, ortak bir akılla, rıza esaslı yenilenme. Müteahhit de kazanacak, vatandaş da kazanacak şekilde bir sistem geliştirilmek isteniyor. Hedef ise imar düzenlemeleri, proje destekleri ve teşviklerle 10 yılda 25 bin bağımsız birimin yenilenmesi hedefleniyor.
Fakat burada vatandaşların bu işe olur vermesi çok önemli. Çünkü evlerinin metrekare bazında düşmesi ihtimali var. Depremde yıkılabilecek bir ev mi yoksa mevcut halinden 25 metrekare küçük bir ev mi derseniz, ben 25 metrekare küçüğünü seçerim.
SOSYAL DESTEKLER
İyi Parti Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Gencay Yıldıztekin, ihtiyaç sahibi emeklilere belediye bütçesinden yaklaşık 4.000 TL destek yapılacağını ifade etmişti. Yıldıztekin’in verdiği rakamlara göre yaklaşık 200 bin kişiye bu para verilecekti. O dönem bunun hatalı bir söylem olduğunu ifade etmişti.
Başkan Tahir Büyükakın da nakdi desteklerden bahsederek, “60 yaş ve üstü ihtiyaç sahibi büyüklerimize Aylık 5 BİN TL. ihtiyaç sahibi üniversite öğrencilerimize Aylık 2 BİN TL, ihtiyaç sahibi İlk, ortaokul ve lise öğrencilerimize Aylık BİN TL , Çalışabilecek Kimsesi Olmayan Ailelere Nakit Destek, Ayrıca Gıda, Giyim, Su, Elektrik, Doğalgaz Desteği vereceğiz” şeklinde vaatlerini duyurdu.
Hala aynı yerdeyim fakat burada, “İhtiyaç sahibi” kavramının altının nasıl doldurulduğu önemli. Bütçeden ne kadar götürecek? Bu nakdi yardımlar sürdürülebilir olacak mı? Kaç kişiye bu yardımlar yapılacak? soruları aklımdan geçmiyor değil. Sonuçta kaynaklar kısıtlı, vaat edilen çok proje var.
Yaşayıp göreceğiz.
İpucu
Güçlü zihinler fikirler hakkında tartışır. Ortalama zihinler olaylar hakkında tartışır. Zayıf zihinler ise insanlar hakkında tartışır.
Sokrates