Emeklilerin Yeşil Pasaport Yenilemesi İçin Gerekli Evraklar Nelerdir?

Irmak Gölnar

Irmak Gölnar

Tüm Yazıları

Yeşil pasaport, pasaportun kapak renginin yeşil olmasından dolayı verilen bir isimdir. Bu pasaport türü aynı zamanda hususi pasaport olarak da bilinmektedir. Yeşil pasaport, başta belirli mevkilere erişmiş kamu görevlileri olmak üzere, gereken şartları sağlayan kişilere verilmektedir. Bu pasaporta sahip olan kişiler, diğer ülkelere girişte standart pasaport sahiplerine nazaran bazı kolaylıklar elde eder. Bunların başında ise belirli gün ve sınırlı vizesiz giriş imkanı yer alır.

Yeşil pasaport almak için ilk olarak kişilerin Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nün resmi internet sitesi üzerinden online olarak randevu alması gerekir. İlgili randevuya gitmeden önce ise kişilerin yeşil pasaport ücretini ödemesi ve gerekli belgeleri tamamlanması gerekir. Ücret ödemesi yapıldıktan sonra evraklar ile başvuru randevusuna gidilir ve uygun şartların olması halinde belirli bir gün içerisinde yeşil pasaport belgesi başvuru yapan kişiye teslim edilir.

Emeklilerin Yeşil Pasaport Yenilemesi İçin Gerekli Evraklar Nelerdir? - Resim : 1

KİMLER YEŞİL PASAPORT ALABİLİR?

Yeşil pasaport sahibi olabilmek için bazı şartların sağlanması gerekir. Hususi damgalı pasaport ya da yeşil pasaport sahibi olabilecek kişiler şu şekilde sıralanmaktadır;

  • Türkiye Büyük Millet Meclisi eski üyeleri ile eski bakanlar
  • Birinci, ikinci ve üçüncü dereceli kadrolarda çalışan devlet memurları ile bu derecelerde iken emekli olanlar
  • İl, ilçe ve birinci kademe belediye başkanlar görevde oldukları sürece
  • Özelleştirme öncesinde yeşil pasaport alma hakkı elde etmiş bazı kamu bankası çalışanları ille Türk Telekom çalışanları
  • İlgili kişilerin eşi, reşit olmayan çocukları, reşit olmakla birlikte evli olmayan ve öğrenimine devam eden çocukları 25 yaşına kadar
  • İlgili kişilerin on sekiz yaşını doldurmuş olsa da engeli nedeni ile bakıma muhtaç usulüne uygun şekilde belgeleyen çocuklar

YEŞİL PASAPORT YENİLEMEK İÇİN EMEKLİLERDEN İSTENİLEN BELGELER NELERDİR?

Yeşil pasaportu ilk kez almak ile yenilemek için yapılacak işlemlerde herhangi bir fark bulunmamaktadır. Yeşil pasaport sahibi olan emekli vatandaşlar, ilk kez yeşil pasaport alçakmış gibi gerekli evrakları temin etmek durumundadır. Aynı zamanda, online randevu aldıktan sonra ilgili belgeler ve yeşil pasaport yenileme talebi ile birlikte nüfus müdürlüklerine gidilmelidir. Bu aşamada talep edilen evraklar şu şekilde sıralanabilir;

  • Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı ya da geçici kimlik belgesi
  • Son altı ay içerisinde çekilmiş olan bir adet biyometrik fotoğraf
  • Birinci derece kadro ile emekliliğe hak kazanmış olan belediye başkanları için Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü Kamu Görevlerini Emeklilik Dair Başkanlığı’ndan alınan durumları gösterir resmi belge
  • Eski pasaport

YEŞİK PASAPORTUN AVANTAJLARI NELERDİR?

Yeşil pasaportun avantajları arasında şunlar yer almaktadır;

  • Yeşil pasaport sahipleri, pasaport harcından muaftır. Bordo pasaport sahipleri ise defter bedeli ve pasaport harcı olmak üzere iki farklı ücret ödemek durumundadır. Yeşil pasaport çıkaranların ödemesi gereken tek bedel, 2024 yılı için 790 TL’dir
  • Yeşil pasaport sahipleri bazı ülkelere vizesiz giriş yapabilme hakkına sahiptir. Bordo pasaport sahiplerinin ise vizesiz girebildikleri ülke 102’dir. Bu sayı yeşil pasaport sahipleri için 160’tır. Aynı zamanda bordo pasaport sahiplerinin vizesiz gidemediği Schengen ülkelerine, yeşil pasaport sahibi olan kişiler vizesiz gidebilmektedir
  • Yeşil pasaporta sahip olmak için gerekli şartların yerine getirilmesi gerekir. Aynı zamanda yapılan son düzenlemeler ile birlikte yeşil pasaport süreleri beş yıldan on yıla çıkartılmıştır. Bu durum yeni nesil yerli e-pasaport süreçlerinde geçerli olmuştur.
Henüz bu içeriğe yorum yapılmamış.
İlk yorum yapan olmak ister misiniz?
Yorum yapmak için tıklayınız