Kocaeli esnafı çevrimiçi sipariş ve yüksek komisyonlardan şikayetçi!
Esnaflar, Getir, Yemeksepeti gibi online sipariş uygulamaları ve POS cihazları üzerinden alınan yüksek komisyon oranlarından şikayetçi. Bu durum hakkında konuşan esnaflar “Hiçbir esnaf tek başına bu işin altından kalkamaz” dedi.

ÖZEL HABER- SUDE KALYONCUOĞLU
Kocaeli Haber - Online sipariş uygulamaları ve POS cihazları üzerinden alınan yüksek komisyon oranları, İzmit esnafını zorluyor. Nokta Medya olarak görüşlerine başvurduğumuz esnaflar, bu oranların kâr marjlarını daralttığını ve işletme giderlerini artırdığını dile getirdi.
“BU KONUDA BİZ DE SIKINTIDAYIZ”
Konuyla ilgili görüşlerini paylaşan Mersini Tantunici işletmecisi Hakan İhsan, “Yani herkesin de bildiği gibi çok bir yüksek bir komisyon alıyorlar. Bu konuda biz de sıkıntıdayız. Daha düşük bir komisyon olursa veya düşürebilirlerse daha iyi olur” dedi.
“ÇOK AZ KESİMİN ALIŞVERİŞ YAPMASINA NEDEN OLUYOR”
Devamında konuşan ‘Dönerci Hamza Efendi’ işletme sahibi Hamza Çiftçi, “Yüksek vergiler ve platformların, örneğin Trendyol ve Yemeksepeti gibi, satışlardan aldığı yüzde 40 civarındaki komisyonlar esnafı gerçekten zor durumda bırakıyor. Bu durum, fiyatların yüksek olmasına sebep oluyor ve satın alan kişiyle esnaf arasında bir mesafe oluşuyor, bu da sadece çok az bir kesimin alışveriş yapmasına neden oluyor. Bu düzenlemelerin yapılması gerekiyor. Platformlar, daha kaliteli ve uygun hizmet sunabilmek için fiyat politikalarını gözden geçirmeli.
“BİR DÜZENLEME YAPILMASINI TALEP EDİYORUZ”
Banka komisyonları da oldukça yüksek, genellikle yüzde 4 ya da yüzde 5 civarında. Bu konuda da bir düzenleme yapılmasını talep ediyoruz esnaf olarak. Bu tür düzenlemeler ancak işi bilen insanlar ya da ticaret odası gibi denetleyici platformlarla yapılabilir. Devletin bu konuda koruyucu bir rol üstlenmesi gerektiğini düşünüyoruz. Çünkü artık hiçbir esnaf tek başına bu işin altından kalkamaz. Esnaf odaları, sivil toplum kuruluşları, ticaret odaları bu düzenlemeleri yapabilir. Bankalar yüksek komisyon kesiyor bu da esnafın ayakta durabilmesi için ürününe yansıtıyor. Ürüne yansıtınca da bu sefer müşterisinin alım gücü düşüyor” şeklinde konuştu.
''HEM KENDİLERİNDE HEMDE BANKA DA KESİNTİ VAR''
Kebapçı Memduh işletme sahibi İlhan Kayır ise “Biz işveren olarak veya iş yeri olarak çevrimiçi uygulamalarda hem kendilerinde hem de banka da kesinti var. Bu sebepten dolayı iş yerlerinde bununla ilgili para kazanma durumları yok. Bu sebepten dolayı bizde yaklaşık bir iki sene kullandık. Bir iki sene sonra kullanmış olduğumuz firmanın kestik. Gerekçesi, bizim para kazanmamız için burada sattığımız 100 TL ürünü hizmet alabilmemiz için diğer firmalara verdiğimizde 200-400 TL'ye satmamız gerekiyor. Bu sefer müşterimiz geliyor haliyle 'biz burada bu fiyata yiyoruz. Sipariş veriyoruz bu fiyata geliyor. Yani aşırı arada bir fark olmuyor mu?' diye soruyorlar. Bu sebepten dolayı bu sefer müşteriler kızıp, buraya da yemeğe gelmiyorlar. Uçuk bir fiyat olduğu için bu sebepten dolayı hiç biri ile çalışmıyoruz.
''45 GÜN BEKLİYORUZ''
Daha önce birkaç firma ile çalıştık onlarda da aşırı kesinti var. Örnek veriyorum iş yerine veriyorlar 3 TL'lik yemek, müşteri burada yiyor bir aylık ücretini üç günde bitiriyor. İster istemez üstüne fiyat farkı koyma gereği duyuyor. Diğer hizmette fiyat farkı koyamıyorsun kazanç olmuyor. O yetmiyormuş gibi bankada 45 gün bekliyoruz. Karşılığında da fatura kesiyoruz. Parayı tahsis etmek için. Onun için çalışmanın bir mantığı yok.
''BİZİM İŞİMİZ DEĞİL BUNLAR''
Çözüm süreci ise uygun olmalıdır. Örnek veriyorum yüzde 1-yüzde 2 ile kredi veren bankada, bunlar yüzde 50 ile kesinti yapıyor. Böyle bir şey olabilir mi? Siz bankadan daha mı güçlü bir firmasınız. Ne hizmeti yapıyorsunuz. Kuryeye para veriyorsun başka bir şey yok. Dükkanda senin değil. Dükkan hem kira hem vergi üstüne sana geldiğinde vergi ödüyor. Sonra şöyle bir şey daha var sipariş geliyor, hazıra basıyoruz. Kuryeleri gelip almıyor. Kurye gelip almadığı zaman biz siparişi geç göndermiş oluyoruz. Bu sebepten dolayı şikayet geliyor. Bizler sipariş düşer düşmez hazırlıyoruz. Ama kurye yağmur, kar yağıyor gelmiyor. Sonra müşteri şikayet ediyor, ‘Sipariş verdim. Gelmedi’ diye. Burada bizim suçumuz ne? Malımız ile rezil oluyoruz kısacası. Her şeye devlet el atıyor. İşte araç satılmasında galericilere gibi devlet el atıyor buna da atması lazım. Maliye Bakanlığı buna el atacak. Bizim işimiz değil bunlar. Bu sebepten dolayı büyün firmalar çevrimiçi uygulamaları kapattı” dedi.
''BUNLARA BİR ÇÖZÜM BULUNMALIDIR''
Sude Ocakbaşı işletmecisi Ekrem Yüre, “Bunlara bir çözüm bulunmalıdır. Özellikle sepet olayında, hem komisyon çok yüksek hem de sepetlerin iş yapması nedeniyle indirimler fazla oluyor. Bu da hep esnafa, ürünlere ve iş verene yansıyor. Ayrıca, para bir ay sonra alınıyor. Bu duruma bir çözüm getirilmelidir” şeklinde konuştu.
Değerli NoktaGazetesi.com.tr okurları,
NoktaGazetesi.com.tr ekibi olarak Türkiye'de ve dünyada yaşanan, haber değeri taşıyan gelişmeleri sizlere en hızlı, tarafsız ve kapsamlı şekilde sunmak için çalışıyoruz. Bu süreçte sunduğumuz haberlerle ilgili eleştiri, görüş ve yorumlarınız bizim için çok değerli. Ancak, karşılıklı saygı ve hukuka uygunluk çerçevesinde, daha sağlıklı bir tartışma ortamı oluşturmak adına yorum platformumuzda uyguladığımız bazı kurallarımız bulunmaktadır.
Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (diğer okurlara yönelik olanlar da dahil) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık içermesi durumunda, yorum editörlerimiz bu yorumları onaylamayacak ve silecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar arasında aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemleri de yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur, bu nedenle bu tür yorumlar da NoktaGazetesi.com.tr sayfalarında yer almayacaktır.
Ayrıca, Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu kanıtlanamayan iddia, itham ve karalama içeren, halkı kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.
Markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmaz ve silinir. Aynı şekilde, bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmaz ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Diğer web sitelerinden alınan bağlantılar NoktaGazetesi.com.tr yorum alanında paylaşılamaz.
NoktaGazetesi.com.tr yorum alanında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan kullanıcıya aittir, NoktaGazetesi.com.tr bu sorumluluğu üstlenmez.
NoktaGazetesi.com.tr'de yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yer alan Kullanım Koşulları'nı ve Gizlilik Sözleşmesi'ni okumuş ve kabul etmiş sayılır.
Kurallarımıza uygun şekilde saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun yorumlarınız için teşekkür ederiz.